Da bi jedan proizvod zadovoljio potrebe potrošača, on mora da ispunjava važne uslove. Da bude u željenom obliku, sa odgovarajućom cenom, u pravo vreme i na pravom mestu. Možete da imate ,,savršen’’ proizvod, ali ako ne obezbedite distribuciju proizvoda na mestima tražnje, potrošači neće moći da kupe proizvod.
Distributivni centri znatno olakšavaju proces distribucije. Pročitajte zašto su oni bitni i kako grad Niš doprinosi poboljšanju distribucije u Srbiji i regionu.
Strateški položaj grada Niša
Niš je tokom svoje duge istorije bio čvorište administracije, trgovine i vojne snage različitih država i carstava, kojima je pripadao. Njegov geografski položaj doveo je do toga da postane strateški važan, a samim tim primamljiv za mnoge osvajače.
Niš je jedan od glavnih privrednih, univerzitetskih, kulturnih, verskih i političkih centara Republike Srbije. Saobraćajna infrastruktura u Nišu doprinela je da postane raskrisnica kopnenog i vazdušnog saobraćaja na Balkanu.
Grad je smešten na raskrsnici balkanskih saobraćajnica od velike važnosti. U Nišu prolazi evropski magistralni put E75, koji povezuje Evropu sa Grčkom. Još jedna važna saobraćajnica je magistrala E80, koja povezuje Jadransko more sa Bugarskom, Turskom i ostatkom Bliskog Istoka. U planu je izgradnja auto-puta koji će povezivati Niša i Drač, preko Prištine. Navodno će investicija biti vredna oko milijardu evra.
Nisu samo drumovi ono što izdvaja Niš kao važno područje za centralnu Srbiju. Osim drumskih veza, Niš je centar železnica koje povezuju Beograd, Skoplje i Solun.
Niški aerodrom Konstantin Veliki je od velike važnosti za vazdušni saobraćaj Srbije i regiona, a nosi međunarodnu oznaku INI. Dosta se očekuje od ovog aerodroma, a potencijala svakako ima. U prethodnim godinama je broj putnika mnogostruko povećan. Predviđanja su da će broj putnika biti povećan na oko 550.000 do 2020. godine. Vazdušne linije su otvorene ka nekim od najvećih evropskih gradova – Milano, Cirih, Stokholm, Berlin…
Važnost distributivnih centara
Logistika je skup aktivnosti sa ciljem povezivanja robe od mesta nastanka do mesta prodaje, što efikasnije i sa što nižim troškovima. Upravljanje lancem snabdevanja je jedna od tih aktivnosti.
U procesu upravljanja lancem snabdevanja preduzeća moraju da odgovore na nekoliko važnih izazova, kako bi osigurali da njihov proizvod dođe do kupaca. Prva i osnovna logistička odluka koju jedno preduzeće treba da donese je da li će logističke aktivnosti obavljati samostalno ili će angažovati posrednika. Posrednici mogu biti angažovani u raznim fazama, od nabavke, skladištenja i prodaje. Postoje i specijalizovani posrednici za distribuciju specifičnih grana industrije, tako je za distribuciju građevinskog materijala stručna kompanija Konstruktor.
Kada donese odluku, u svakom slučaju, nezavisno od toga da li će obavljati samostalno ili preko posrednika, mora da se odluči da li će distribucija biti centralizovana ili decentralizovana. Ova odluka će zavisiti od mnogih parametara – vrste proizvoda, količina, vid transporta, geografske rasprostranjenosti kupaca, postojanje infrastrukture…
Centralizovan i decentralizovan sistem distribucije ima svoje prednosti i mane. Budući da diskutujemo o distributivnim centrima, zanima nas decentralizovan sistem. U tom slučaju, preduzeće se odlučuje da se na više lokacija obavi izgradnja skladišta i proizvodnih hala sa kojih će vršiti dalju isporuku.
Baš zato je u fokusu izgradnja logističkih objekata, koje izvode profesionalne kompanije. Izvršni direktor Konstruktor Konsaltinga – Ognjen Kisin, je nedavno pričao o ciljevima izgradnje ovakvih objekata i tome zašto se njihova kompanija fokusira na ovu oblast.
Distributivni centar je glavno skladište koje preuzima proizvode u velikim količinama, a zatim isporučuje manje količine proizvoda ostalim skladištima. Za razliku od manjih skladišta, distributivni centri se grade na lokacijama koje obezbeđuju multimodalnost, tj. povezanost sa različitim vidovima saobraćaja.
Već smo objasnili da je Niš važna raskrsnica drumskog, železničkog i vazdušnog saobraćaja. Zato ne treba da nas čudi činjenica da su mnoge kompanije svoje distributivne centre izgradile baš u ovom gradu. Kompanije Nectar, Knjaz Miloš, Carlsberg, Apatinska pivara i Agromarket imaju svoje distributivne centre u Nišu.
Distributivni centri omogućavaju efikasniji transport proizvoda, smanjenje troškova, kao i određene dodatne usluge. Postoje i distributivni centri koji se iznajmljuju svim zainteresovanim preduzećima, na taj način se iskorišćavaju prednosti ekonomije obima i bolje upravljanje troškovima.
Dalji razvoj saobraćajne infrastrukture u Nišu će samo doprineti njegovom značaju, kada su distributivne aktivnosti regiona u pitanju, a sve su naznake da će tako i biti.