Veštačka inteligencija nije budućnost čovečanstva, već realnost u kojoj već živimo. Ona ima široku primenu u svim industrijama, pa tako i u avio-industriji i često otvara etička pitanja svoje upotrebe.
Sa 100 000 putnika i više od 1 000 letova dnevno, francuski avio-prevoznik generiše veliki obim podataka. Optimalno korišćenje ovog resursa za stalno poboljšanje performansi i korisničkog iskustva je strateški izazov za avio-kompaniju, u kombinaciji sa apsolutnim prioritetom, a to je zaštita podataka kompanije i njenih putnika.
Istorija upotrebe veštačke inteligencije
Još 1958. godine u Air France-u osnovano je istraživačko odeljenje koje se bavi tehnološkim i inovacijama na tržištu sa ciljem da se prilagodi promenama u brzo rastućoj avio-industriji i optimalno iskoristi identifikovan protok podataka. Već 2000-ih veštačka inteligencija koristila se na poslovima održavanja. Sa ovim alatom (Prognos), koji danas koristi preko 80 avio-kompanija širom sveta, Air France je ušao u eru prediktivne i preskriptivne veštačke inteligencije. Od tada, veštačka inteligencija zauzima prirodno mesto u svim istraživačkim i inovacionim programima ove avio-kompanije, i trenutno ima različite upotrebe poput chat botova, predviđanja prtljaga, obroka i količine vode na letu, eko-pilotiranja koje optimizuje putanju leta kako bi se smanjila potrošnja goriva… Sve ove upotrebe podržavaju centralni cilj – poboljšanje korisničkog iskustva.
Generativna veštačka inteligencija donela je revoluciju
2023. predstavlja godinu revolucije u polju veštačke inteligencije – za razliku od tradicionalne veštačke inteligencije, koja se fokusira na specifične zadatke kao što je klasifikacija podataka, generativna AI generiše nove podatke i oslanja se na mašinsko učenje. Ukratko, AI se hrani i uči iz svih interakcija. Popularna zahvaljujući alatu ChatGPT, generativna AI označava pravi tehnološki prodor i otvara nove horizonte za korišćenje podataka. Danas francuski avio-prevoznik ima više od 40 projekata koji uključuju upotrebu generativne veštačke inteligencije.
Četiri upotrebe generativne veštačke inteligencije
– TALIA: Interni ChatGPT kompanije Air France, koji omogućava zaposlenima da se upoznaju sa funkcionisanjem ovog alata u bezbednom okruženju, bez prosleđivanja bilo kakvih informacija trećim licima. Zaposleni u Air France-u svakodnevno koriste TALIA za pisanje e-poruka, traženje informacija u PDF dokumentima, organizovanje događaja ili pravljenje liste obaveza.
– PAMELIA: alat koji omogućava aerodromskom osoblju Air France-a da dobije odgovore na upite putnika direktno na svom iPad-u. Broj dozvoljenog prtljaga, prevoz životinja, brojne formalnosti: PAMELIA traži odgovor u referentnim priručnicima i dokumentaciji avio-kompanije i generiše pismeni odgovor spreman za deljenje sa putnikom, koji se može prevesti na 85 jezika. Trenutno u fazi testiranja, PAMELIA će se koristiti na Pariz-Šarl de Gol aerodromu od 2025.
– ČARLI : alat koji se koristi u poslovima održavanja i omogućava zaposlenima laku pretragu delova aviona u dokumentaciji avio-kompanije i proizvođača. Ovaj alat štedi dragoceno vreme prilikom popravke ili zamene delova, čime se doprinosi tačnosti leta.
– FOKS: alat za analizu povratnih informacija dobijenih od putnika u cilju razumevanja njihovih očekivanja, briga i potreba. Foks samostalno analizira ove povratne informacije putnika i “shvata” suštinu složenih tekstova koji uključuju humor ili ironiju.
Principi na kojima se zasniva korišćenje veštačke inteligencije
Korišćenje veštačke inteligencije u Air France-u zasniva se na poštovanju sledećih principa
– razumna i kontrolisana upotreba veštačke inteligencije, uz zaštitu podataka o klijentima i kompaniji, poštovanje pravila i etičkih principa i striktno poštovanje propisa. To znači i uspostavljanje odbora za veštačku inteligenciju kako bi se osiguralo da se svi ovi principi pravilno poštuju
– pomovisanje postojećih rešenja i podrška inicijativama unutar kompanije. Operativni istraživački tim, koji sada ima 150 zaposlenih, podržava različite poslovne sektore dok istražuju mogućnosti koje nudi veštačka inteligencija.
– korišćenje postojećih rešenja umesto dizajniranja novih modela unutar kompanije. Veštačka inteligencija, posebno generativna veštačka inteligencija, još uvek je relativno nova oblast ekspertize i tehnologije još nisu zrele. Ovo ih može učiniti zastarelim relativno brzo. Air France se stoga oslanja na postojeća rešenja i modele umesto da pokušava da razvije sopstvena od nule.