Veštačke inteligencije u avio-industriji

Veštačka inteligencija nije budućnost čovečanstva, već realnost u kojoj već živimo. Ona ima široku primenu u svim industrijama, pa tako i u avio-industriji i često otvara etička pitanja svoje upotrebe.

Sa 100 000 putnika i više od 1 000 letova dnevno, francuski avio-prevoznik generiše veliki obim podataka. Optimalno korišćenje ovog resursa za stalno poboljšanje performansi i korisničkog iskustva je strateški izazov za avio-kompaniju, u kombinaciji sa apsolutnim prioritetom, a to je zaštita podataka kompanije i njenih putnika.

Istorija upotrebe veštačke inteligencije

Još 1958. godine u Air France-u osnovano je istraživačko odeljenje koje se bavi tehnološkim i inovacijama na tržištu sa ciljem da se prilagodi promenama u brzo rastućoj avio-industriji i optimalno iskoristi identifikovan protok podataka. Već 2000-ih veštačka inteligencija koristila se na poslovima održavanja. Sa ovim alatom (Prognos), koji danas koristi preko 80 avio-kompanija širom sveta, Air France je ušao u eru prediktivne i preskriptivne veštačke inteligencije. Od tada, veštačka inteligencija zauzima prirodno mesto u svim istraživačkim i inovacionim programima ove avio-kompanije, i trenutno ima različite upotrebe poput chat botova, predviđanja prtljaga, obroka i količine vode na letu, eko-pilotiranja koje optimizuje putanju leta kako bi se smanjila potrošnja goriva… Sve ove upotrebe podržavaju centralni cilj – poboljšanje korisničkog iskustva.

Generativna veštačka inteligencija donela je revoluciju

2023. predstavlja godinu revolucije u polju veštačke inteligencije – za razliku od tradicionalne veštačke inteligencije, koja se fokusira na specifične zadatke kao što je klasifikacija podataka, generativna AI generiše nove podatke i oslanja se na mašinsko učenje. Ukratko, AI se hrani i uči iz svih interakcija. Popularna zahvaljujući alatu ChatGPT, generativna AI označava pravi tehnološki prodor i otvara nove horizonte za korišćenje podataka. Danas francuski avio-prevoznik ima više od 40 projekata koji uključuju upotrebu generativne veštačke inteligencije.

Četiri upotrebe generativne veštačke inteligencije

TALIA: Interni ChatGPT kompanije Air France, koji omogućava zaposlenima da se upoznaju sa funkcionisanjem ovog alata u bezbednom okruženju, bez prosleđivanja bilo kakvih informacija trećim licima. Zaposleni u Air France-u svakodnevno koriste TALIA za pisanje e-poruka, traženje informacija u PDF dokumentima, organizovanje događaja ili pravljenje liste obaveza.

PAMELIA: alat koji omogućava aerodromskom osoblju Air France-a da dobije odgovore na upite putnika direktno na svom iPad-u. Broj dozvoljenog prtljaga, prevoz životinja, brojne formalnosti: PAMELIA traži odgovor u referentnim priručnicima i dokumentaciji avio-kompanije i generiše pismeni odgovor spreman za deljenje sa putnikom, koji se može prevesti na 85 jezika. Trenutno u fazi testiranja, PAMELIA će se koristiti na Pariz-Šarl de Gol aerodromu od 2025.

– ČARLI : alat koji se koristi u poslovima održavanja i omogućava zaposlenima laku pretragu delova aviona u dokumentaciji avio-kompanije i proizvođača. Ovaj alat štedi dragoceno vreme prilikom popravke ili zamene delova, čime se doprinosi tačnosti leta.

FOKS: alat za analizu povratnih informacija dobijenih od putnika u cilju razumevanja njihovih očekivanja, briga i potreba. Foks samostalno analizira ove povratne informacije putnika i “shvata” suštinu složenih tekstova koji uključuju humor ili ironiju.

Principi na kojima se zasniva korišćenje veštačke inteligencije

Korišćenje veštačke inteligencije u Air France-u zasniva se na poštovanju sledećih principa

razumna i kontrolisana upotreba veštačke inteligencije, uz zaštitu podataka o klijentima i kompaniji, poštovanje pravila i etičkih principa i striktno poštovanje propisa. To znači i uspostavljanje odbora za veštačku inteligenciju kako bi se osiguralo da se svi ovi principi pravilno poštuju

pomovisanje postojećih rešenja i podrška inicijativama unutar kompanije. Operativni istraživački tim, koji sada ima 150 zaposlenih, podržava različite poslovne sektore dok istražuju mogućnosti koje nudi veštačka inteligencija.

korišćenje postojećih rešenja umesto dizajniranja novih modela unutar kompanije. Veštačka inteligencija, posebno generativna veštačka inteligencija, još uvek je relativno nova oblast ekspertize i tehnologije još nisu zrele. Ovo ih može učiniti zastarelim relativno brzo. Air France se stoga oslanja na postojeća rešenja i modele umesto da pokušava da razvije sopstvena od nule.

Najnoviji tekstovi

EdukacijaPosao

Nekoliko saveta za povećanje profita vašeg biznisa

Vođenje uspešnog posla zahteva strateško planiranje, prilagodljivost i duboko razumevanje tržišta na kojem poslujete. Iako ne postoji univerzalno rešenje koje ...
Dobre stvari

Finansijska strategija u sportu: Kako klubovi upravljaju budžetom

Finansijsko upravljanje je ključno za uspeh sportskih klubova, bilo da se radi o malim lokalnim timovima ili velikim međunarodnim organizacijama. ...