Šta su aminokiseline i zašto su one važne?

Aminokiseline su grupa od dvadesetak organskih jedinjenja njihove zajedničke karakteristike, koje su ujedno i njihova osnovna građa čine amino grupe -NH2 i karboksilne grupe -COOH. One su takođe poznate i kao osnovni gradivni elementi proteina

Upravo zbog toga što igraju ključnu gradivnu ulogu, aminokiseline su uključene u veliki broj hemijskih reakcija koje se dešavaju našim telima i omogućavaju mu da normalno obavlja svoje funkcije.

Mnogi ljudi koji se bave fizičkim aktivnostima koriste aminokiseline kao suplement u ishrani kako bi se njihovi mišići efikasnije i brže oporavljali nakon napornih treninga, a u prodaji ih ima svaka bolje opremljena apoteka online, kao i u radnji. 

U ovom tekstu ćemo se potruditi da vam na lak način objasnimo šta su aminokiseline, njihove vrste, prednosti kao i razloge zašto su one veoma važne za naš organizam. Zato nastavite sa čitanjem ovog teksta kako biste ih saznali. 

Prednosti aminokiselina

Budući da su aminokiseline osnovna gradna jedinica proteinskih lanaca, te da igraju ulogu održavanja gotovo svakog dela naših tela, slobodno možemo reći da ne postoji osoba koja neće imati prednosti od njih.

Suplementi u ishrani koji nam pomažu da unesemo veće količine aminokiselina ili proteina se uglavnom koriste od strane sportista kojima su veće količine ovih nutrijenata potrebne za optimalno funkcionisanje organizma ali i zbog toga što upravo one i povećavaju naše sportske performanse na sledeće načine: 

  • Povećava toleranciju na bol što omogućava sportistima da odrade efikasnije treninge
  • Modifikuje način na koji naše telo signalizira umor našem mozgu
  • Smanjuje vremenski period oporavka između treninga
  • Poboljšava protok krv
  • Ojačava imuni sistem 
  • Učestvuje u izgradnji mišića 
  • Smanjuje procenat opadanja mišićne mase 
  • Utične na način na koji telo metabolizuje masti tokom vežbanja 

Međutim, aminokiseline nisu isključivo vezane za poboljšane atletske performanse. Unošenjem adekvatne količine aminokiselina, stariji ljudi mogu vratiti izbugljenu mišićnu masu, ali imati i veći osećaj pokretljivosti. 

Možemo li biti u deficitu aminokiselina?

Deficit aminokiselina je, iako moguć, veoma redak slučaj u zemljama koje ne pate od oskudice hrane, budući da su deficitu aminokiselina izložene uglavnom neuhranjene osobe. 

Simptomi nedostatka aminokiselina uključuju gubitak mišćne mase, nadutost kože, tanka i lomljiva kosa, opadanje kose kao i bolna mesta na površini kože. 

Nedostatak aminokiselina se može javiti kod osoba koje pate od neke druge bolesti koja ometa njenu absorbciju. 

Vrste aminokiselina 

Kao što smo već pomenuli, postoji više vrsta aminokiselina. Njihova glavna strukturalna podela se sastoji od 3 vrste: 9 esencijalnih, 9 neeseencijalne i 4 uslovne aminokiseline a u nastavku ćemo ih malo detaljnije i opisati. 

Vrste i podela aminokiselina 

EsencijalneNeesencijalnePoluesencijalne
histidinalaninarginin
izoleucinasparginska kiselinacistein
leucinglutaminska kiselinaglutamin
metioninprolinglicin
fenilalaninserin
treonintirozin
triptofanaspargin
valinpirolizin*

Esencijalne aminokiseline se ne mogu sintetisati u ljudskom organizmu, već se moraju unositi pomoću hrane koja je bogata proteinima, ili putem dijetetskih suplemenata. 

Suprotno od njih, ljudsko telo ima sposobnost proizvodnje neesencijalnih aminokiselina. Zbog naziva neesencijalne aminokiseline, ljudi često mogu doći do utiska da su one manje važne od esencijalnih ili poluesencijalnih. Međutim, one su veoma važne i imaju veliku ulogu u ojačavanju našeg imuniteta

Šta je i čemu služi BCAA? 

“Branched Chain Amino Acids” je vrsta aminokiseline koja je veoma važna sportistima jer su ona metabolizuje u mišićima. Koristi se za proizvodnju energije i sintezu proteina, odnosno na količinu proteina koje će mišići primiti, što dovodi njihovog rasta. 

Prikaz devojke sa tegovima u rukama u teretani

Pored toga, BCAA igra veliku ulogu u održavanju i jačanju metabolizma, poboljšanje rada neurotransmitera kao i hemijskih procesa u mozgu koji utiču na naše raspoloženje, sposobnost za usvanje novih informacija, kao i kratkoročno pamćenje

Unos prirodnim putem – hrana bogata aminokiselinama

Većina ljudi sa lakoćom unosi dovoljan broj aminokiselina samo kroz izbalansiranu ishranu na dnevnom nivou. Naime, aminokiseline se mogu naći u prehrambenim proizvodima kako biljnog, tako i životinjskog porekla. Međutim, neke namirnice imaju samo jedan deo aminokiselina koji su potrebne za optimalno funkcionisanje organizma, tako neke namirnice sadrže samo esencijalne aminokiseline, neke isključivo neesencijalne, dok neke namirnice poseduju sve vrste aminokiselina. 

Evo koje namirnice u sebi sadrže aminokiseline:

  • Mleko i mlečne prerađevine
  • Goveđe, svinjsko, pileće i ćureće meso 
  • Losos i tunjevina 
  • Jaja
  • Kinoa
  • Spanać
  • Kelj
  • Brokoli
  • Zelena salata
  • Pasulj i razne vrste sočiva
  • Krompir 

Izbalansirana i raznolika ishrana koja sadrži neke od namirnica koje smo naveli u listi iznad, će nam omogućiti da dnevnoj bazi unesemo sve neophodne aminokiseline koje su nam potrebne da bi smo se dobro osećali. 

Balans – tajna zdravog i uspešnog života

Izbalansirana ishrana sa oblijem nutrijenata u kombinaciji sa umerenom fizičkom aktivnošću je ključan deo zdravog života i razvoja svakog pojedinca. Uprkos popularnom mišljenju da je za izbalansirane obroke potrebno puno vremena, njihova priprema može trajati veoma kratko, ukoliko posedujemo adekvatne informacije o namirnicama koje konzumiramo i nutrijentima koju ona sadrži.Nadamo se da, nakon čitanja ovog teksta, imate jasnije sliku o tome šta su tačno  aminokiseline, čemu one služe i kakav uticaj one imaju na naš organizam.