Svi vrlo dobro znamo koliko je značajna bezbednost u saobraćaju i kolika je potreba da se osećamo sigurno u toku vožnje. Ona zavisi od gomilu stvari, a najviše od ispravnosti delova na vozilu. Gume su jedan od najvažnijih delova kada je u pitanju bezbednost u saobraćaju zbog toga što je to jedini deo koji ostvaruje kontakt sa podlogom.
Gume su od vitalnog značaja jer su jedina oprema koja ostvaruje kontakt sa podlogom. Njihov glavni zadatak je da drži kontrolu vozila i stabilnost u vožnji dok se vozite po putevima. Da bi gume pokazale što bolje performanse trebale bi izabrati određene gume za određene uslove. Zbog toga postoji i više vrsta guma.
Gume se dele na gume za sve sezone, zimske i letnje. Zimske su pogodne za temperature ispod 7 stepeni kao i za vožnju po snegu, dok su letnje pogodne za temperature leti. To znači da bi zimske trebali da koristite otprilike od novembra do marta ili aprila, a letnje u ostalom periodu. Po našem mišljenju gume za sve sezone ne bi trebalo da koristite nikad. Zamena guma je moguća kod vulkanizera beograd u ulici Miška Kranjca 2D.
U ovom tekstu malo više pažnje ćemo posvetiti letnjim gumama, a šta je to letnja guma najlakše se zaključi upoređivanjem sa zimskom gumom.
Koje su razlike između letnjih i zimskih guma?
Razlika između ova dva tipa najviše se nalazi u strukturi. Guma je naravno glavni materijal koji se koristi u proizvodnji guma, ali ne samo da nije jedini već se kombinuje se par stotina sirovina. Tako se mešanjem različitih sastojaka dobijaju jedinjenja sa specifičnim karakteristikama. Kada se to ukombinuje sa različitim metodama proizvodnje, dobija se zaista veliki broj mogućnosti da se napravi što specijalniji pneumatik. Spoljni deo gume je napravljen tako da obezbedi kilometražu, vuču i elastičnost gume, dok unutrašnji deo pneumatika je napravljen tako da obezbedi stabilnost gazećem delu.
Ono što razlikuje letnje i zimske gume su uslovi u kojima se korište. Njihove fundamentalne razlike najviše uzrokuje struktura materijala korišćena u gumama. Letnji i zimski pneumatici proizvode se sa različitim mešavinama gume kako bi pružile najbolje performanse u svom godišnjem dobu.
Za zimske gume je karakteristično da su napravljene od strukture koja se brže zagreva, dok letnje poseduju mnogo veću otpornost na toplotu. Kasnije zagrevanje letnjih guma obezbeđuje efikasnije prianjanje dodajući vitalnost gumama po vrućem vremenu.
Osim korištenih materijala i strukture, letnje i zimske sadrže i razliku u pogledu dubine gazećeg sloja, žlebova i šare gazećeg sloja. Kod letnjih guma imamo manju količinu kanala za odvođenje što povećava površinu gazećeg sloja što smanjuje zaustavni put i poboljšava performanse vožnje u letnjim mesecima.
Žlebovi na letnjim gumama su malo drugačiji nego na zimskim gumama. Ovi širi kanali povećavaju površinu gazećeg sloja gume i nude bolje rukovanje. Na ovaj način obezbeđuje bolji zaustavni put i performanse vožnje u letnjim mesecima. Među karakteristikama koje utiču na zaustavni put je dubina gazećeg sloja. Za razliku od zimskih guma kod kojih je zakonski minimalno dozvoljena dubina šare 4 mm, kod letnjih je dosta manje odnosno 1,6 mm. Bez obzira na dozvoljenu dubinu šare, ipak veća dubina znači i veću sigurnost, tako da je preporučljivo da se menja na vreme. Tokom proleća i leta kada krećete na duži put, obavezno stavite letnje gume.
Šta ako koristimo zimske gume tokom leta?
Osim značajnog skraćivanja njihovog životnog veka, njihova upotreba leti donosi i mnoge druge probleme. Zimske gume su posebno dizajnirane za hladne i snežne vremenske uslove, i treba im pokazati zahvalnost time što ćemo ih čuvati kako dolikuje. Zimske gume su meke, a pri vrućinama postaju još mekše i elastičnije što pored bržeg habanja i trošenja gume dovodi i do njenog deformisanja.
Kada se zagreju, imaju tendenciju da se lepe za asfalt i tako se odupiru skretanju. Ovo prouzrokuje veću potrošnju goriva. Kada se zimske gume istroše, što će se brže desiti ako se koriste tokom leta, smanjiće im se performanse pri kočenju, ubrzavanju i skretanju što može dovesti do neželjenih i nepredviđenih situacija. Bez obzira što su mekše, imaju mnogo više šara na gazećem sloju pa stvaraju veću buku i kabini i van nje od letnjih guma.
Prednost korišćenja letnjih guma
Korišćenjem letnjih guma tokom proećne i letnje sezone dobijamo 2 glavne prednosti. Prva je bezbednost koju ona obezbeđuje na nekoliko načina. Kako je tvrđa, ne lepi se za asfalt i omogućuje mnogo bolju upravljivost.
Druga prednost je ekonomičnost, jer se manje haba od zimskih, a istovremeno smanjuje potrošnju zimskih guma koje su značajne za hladne i snežne vremenske uslove. Posledica toga je duža trajnost zimske gume i samim tim dobijamo dodatno na bezbednosti, a i dugoročno ostvarujemo uštedu jer su uglavnom zimske za nijansu skuplje od letnjih guma.
Kako izabrati pravu letnju gumu
Uslovi u kojima se upravlja vozilom mogu biti različiti, kao i stilovi vožnje raznih vozača. Npr. određeni ozači učestvuju u trkama, a neki vozilo koriste samo za nedeljnu nabavku. Da bi utvrdili koja guma je prikladna za nas trebamo obratit pažnju na ponašanje po suvom i mokrom, otpornost na akvaplaning(gubitak trenja između gume i podloge pri mokrom kolovozu) , nivo buke koji proizvodi i otpor kotrljanja guma.
Sam kvalitet gume nije jedini odabir, već se mora naći balans. Guma koja je odlična po vlažnom kolovozu je i slabija u drugim segmentima kao što je njena dugotrajnost i otpor kotrljanja. Gume sa manjim otporom kotrljanja guma doprinose manjoj potrošnji goriva, pa je moguće da kroz uštedu goriva uštedite za sledeću kupovinu novih letnjih guma.
Kako čuvati letnje gume?
Kada dođe zima, vrlo je važno da svoje letnje gume skladištite na pravilan način. Gume mogu postati neupotrebljive usled fizičkog propadanja. Jedan od razloga za to može biti upravo nepravilno skladištenje tokom zimskog perioda. Gume bi trebalo da čuvate isključivo u zatvorenom prostoru. Možete ih pokriti i nekim materijalima, ali to ne bi nikako trebalo da bude izgovor da ih ostavite na otvorenom.
Prostor u kojem čuvate gume mora biti malo hladniji, suv i da do njega ne dopire sunčeva svetlost sa odgovarajućom ventilacijom. Pre skladištenja potrebno ih je dobro očistiti od ostatka ulja i goriva sredstvima koje neće nagristi gumu. Kada gume skladištite bez felni, tada ih ređate uspravno. Ako su sa felnama, treba ih napumpati do preporučenog pritiska i vodoravno položiti jednu na drugu. Potrebno je izbeći držanje guma na podu.
Kako bi se guma posle stavila na mesto na kojem je bila (npr. prednji desni točak), ona se obeležava kredom. Nije dobro da gume bude mnogo statične, pa povremeno ručno kotrljanje će imati velike benefite za njihovu trajnost. U slučaju da ne želite da mislite o načinu skladištenja, možete ih ostavite u hotelu guma kod vulkanizer beograd.