U poslednjih nekoliko godina, poslodavci primećuju drastične promene u potrebama njihovih zaposlenih. Kako konkurencija na tržištu raste, sve je bitnije naučiti šta vašeg najboljeg radnika čini srećnim i kako ga možete zadržati u vašoj kompaniji.
Sigurnost i visoka plata će svakako uvek biti među glavnim prioritetima, alikao motiv da se zadrže na nekom radnom mestu zaposleni očekuju i neke druge materijalne i nematerijalne povlastice.
Ukoliko ste se pitali šta je potrebno da učinite kako biste sačuvali top talenat, pogledajte listu stvari koju smo sačinili od upitnika koji smo postavili zaposlenima.
Fleksibilnost
Do osmočasovnog radnog vremena smo došli tako što je dan podeljen na ravnopravne celine – 8h rada, 8h slobodnog vremena i 8h spavanja. Danas kao posledicu vidimo umor i neku vrstu zasićenosti koja nas tera da se zapitamo – da li je ova podela bila pametna?
Švedska je već prošla kroz test fazu šestočasovnog radnog dana, i pozitivni rezultati su se pokazali u nekoliko polja: smanjen broj dana bolovanja, više vremena za odmor i smanjen stres, ali samo na nekim radnim mestima. No ipak dosta ljudi tvrdi da je potrebno vremena navići se na takvu promenu.
Kako su mišljenja podeljena, čini se da zaposleni širom sveta cene fleksibilno radno vreme – kada nisu pod pritiskom da moraju da se pojave na poslu u tačno određeno vreme, ili da ostanu do kasno poslepodne, ograničeni pauzom za ručak. Vredni radnici nikada neće zloupotrebljavati ovaj luksuz – iako im bude dozvoljeno da se nekada ne pojave na poslu kada su premoreni, kada moraju da završe neke privatne obaveze, ili kada prosto žele da izađu ranije i nastave iz udobnosti svog doma. Istraživanja su pokazala da fleksibilnost može lako da rezultira u porastu produktivnosti.
Definisane ciljeve
Današnje društvo se mnogo više koncentriše na profit nego neki viši cilj zbog kog pružaju određene usluge. Kao rezultat, zaposleni dobijaju radne zadatke sa rokom za njihovo izvršenje, bez neke posebne motivacije za rad.
Kako mnogima novac više nije najveći pokretački faktor, ističu da su voljni da smanje broj pauza, dođu ranije ili pak ostanu duže u kancelariji ukoliko im se jasno pokaže koja je svrha njihovog posla. Ono što poslodavac može da učini je da:
- definiše misiju i viziju kompanije
- pokaže poštovanje prema poslu koji izvrše
- jasno istakne kako je rad zaposlenog doprineo kompaniji
- podeli sa zaposlenima priču o uspehu klijenata
Pažnju i dobar odnos sa nadređenima
Jaz koji je nekada postojao između zaposlenih i nadređenih se sve više smanjuje i upravo ta nova vrsta prisnosti koja se razvija utiče na posvećenost poslu i radnim zadacima.
Mnogi cene opušteniju atmosferu koja nastaje kada se između uprave i zaposlenih izgradi profesionalno-prijateljski odnos, ali isto tako će poslodavac imati prilike da malo bolje upozna ljude koji rade za njega i uvidi kako bi mogao da ih počasti s vremena na vreme.
Povišica i nekoliko dodatnih slobodnih dana su uvek lepo iznenađenje, ali po koji originalan gest ume i mnogo više da iznenadi. Za najbolji efekat je bitno upoznati se sa nekim, a evo i nekoliko ideja da vidite u kom pravcu da razmišljate:
- Ako primetite da vaš zaposleni redovno ide u teretanu ili se bavi nekim određenim sportom, možete im ponuditi FitPass karticu.
- Ako čujete da žele da nauče novi jezik, uplatite im kurs u nekoj od škola stranih jezika.
- Ako znate da svakog dana pije određenu vrstu kafe, postarajte se da je uvek ima u kuhinji, što takođe važi i za omiljenu grickalicu koju primećujete da često imaju na svom stolu.
- Počastite ih nekom sitnicom koju mislite da bi rado koristili, poput kvalitetnih slušalica, ili malo kvalitetnijim mišem i tastaturom – šta god vam se čini adekvatnim za tu osobu.
- Ako primetite da bi im prijao jedan dan za opuštanje, možete uplatiti spa tretman u luksuznom hotelu.
Definisanu poziciju i put napretka u kompaniji
Retko koji moderan radnik pristaje na monotoniju i većina teži konstantnom napretku, kako kada je u pitanju pozicija u kojoj se nalaze tako i po pitanju količine znanja koje žele da obogate. Stoga je bitno pokazati da postoji detaljan plan za svakog od njih – jasno definisana pozicija u kojoj se trenutno nalaze, putanja kojom mogu da krenu i do kog mesta u kompaniji mogu da doguraju, a na listitreba da se nađu i znanje i veštine koje će steći na tom putu.
Komunikaciju
Kako bi sve gore navedeno bilo moguće, potrebno je ostvariti dobru komunikaciju sa svim zaposlenima. Jedino tako poslodavac može dobro da se upozna sa željama i eventualnim problemima zaposlenih i uvidi načine na koje može da izađe u susret.
Ako niste sigurni kako da im priđete u toku radnog dana i upoznate se sa njihovim željama i stavovima, pokušajte na neki od sledećih načina:
- Preuzmite posao HR-a i održite sastanke 1 na 1 jednom mesečno ili jednom u nekoliko meseci gde biste mogli da porazgovarate o poslu i saznate kako se osećaju po pitanju količine i vrste taskova koje imaju. Ukoliko se potrudite da stvorite prijatnu i prijateljsku atmosferu, vrlo brzo će početi da se otvaraju i razgovaraju opuštenije.
- Spontano im se pridružite na pauzama. Organizujte vreme ručka tako da se poklopi sa njihovim, ili im se pridružite na pauzi kada izađu da popiju kafu na otvorenom, zapale modernu cigaretu, ili izađu da protegnu noge.
- Organizujte tim building od nekoliko sati ili dana. Bilo da je dan ispunjen aktivnošću ili odlučite da se opustite u spa centru ili luksuznom restoranu, sigurno je da ćete se povezati na nekom višem nivou.
Dobra komunikacija je temelj svake veze, kako u privatnom životu tako i na poslovnom planu. Za uspešnu komunikaciju i ostvarivanje dugoročnog partnerstva sa zaposlenim bitno je pokazati interes za male stvari koje su im bitne. Kao rezultat ljudi stvore emotivnu vezu sa kompanijom u kojoj rade i ne razmišljaju o promeni radnog mesta već sa užitkom obavljau radne zadatke koji su u svrhu nekog višeg cilja koji se postavi zajedničkim snagama.