Biti sam svoj gazda donosi razne prednosti i prilike, ali sa sobom nosi pravne, fiskalne i administrativne obveze koje je potrebno da ispunite. Zahtevi u pogledu zakona i finansija mogu biti komplikovani, a nepoštovanje propisa može vas skupo koštati.
Naravno, nije obavezno da sami pohađate kurs računovodstva ili knjigovodstvo za početnike. Uvek možete angažovati profesionalce, posebno ako se nalazite u Beogradu, gde će vam svakako biti potrebna knjigovodstvena agencija Beograd.
U tom kontekstu, važno je razumeti da iako se u svakodnevnom govoru termini „računovodstvo“ i „knjigovodstvo“ često koriste kao sinonimi, postoji suptilna razlika između ova dva pojma.
U suštini, uloge računovođe i knjigovođe su tesno povezane jer posao računovođe često zavisi od onoga što radi knjigovođa.
U ovom tekstu ćemo istražiti šta je računovodstvo a šta knjigovodstvo i međuzavisnosti između njih.
Koja je veza između knjigovođe i računovođe?
Kada govorimo o računovodstvu kao široj oblasti, ono se oslanja na knjigovodstvo kao specifičniju oblast. Računovođa koristi informacije koje prikupi knjigovođa kako bi napravio analize i doneo zaključke.
Možemo uporediti ovaj odnos sa situacijom kada želite da započnete poslovnu saradnju sa nekom firmom. Prvo kontaktirate osoblje za administraciju, a tek onda imate sastanak sa direktorom.
Osoba zadužena za administrativne poslove prikuplja sve bitne informacije o vama i vašoj firmi i priprema dokumentaciju koju potpisujete sa direktorom. Nakon toga, sa direktorom razgovarate o planovima, ciljevima i mogućim rizicima vaše potencijalne saradnje.
Odnos između računovođe i knjigovođe funkcioniše na isti način. Knjigovođa igra ulogu administrativnog osoblja koje priprema dokumentaciju i materijale za računovođu, tj. direktora.
Dakle, knjigovodstvo je neizotavni deo računovodstva, a ove dve uloge su tesno povezane. Računovođa ne može obavljati svoj posao bez preciznih knjigovodstvenih podataka, dok knjigovođa ne bi mogao pravilno da izvršava svoje zadatke bez razumevanja osnovnih principa i pravila računovodstva.
Po čemu se knjigovodstvo i računovodstvo razlikuju?
Kada je reč o poslovima knjigovođe i računovođe, ova dva područja, kako smo već utvrdili, predstavljaju ekonomske discipline koje su međusobno povezane.
Šta obuhvata posao računovođe?
Računovodstvo kao oblast može da obuhvati i aktivnosti knjigovodstva, ali se suštinski sastoji od:
- Pružanja računovodstvenih informacija,
- Kontrole kroz verifikaciju formalnih, računarskih i materijalnih aspekata poslovanja,
- Ppraćenje poslovanja u skladu sa važećim ekonomsko-finansijskim propisima,
- Sakupljanja i obrade podataka u poslovanju,
- Praćenje poslovnih trendova, identifikacija uzroka promena u poslovanju i drugih aktivnosti.
U okviru delokruga rada u jednom preduzeću, uloga računovođe ogleda se u kontroli i planiranju finansijskih operacija i transakcija, uz analizu ekonomske situacije kompanije. Često, računovođa ima odgovornost donošenja ključnih odluka vezanih za finansijsko poslovanje.
Šta je posao knjigovođe?
Knjigovodstvo je tačno ono što reč opisuje – vođenje poslovnih knjiga kroz evidentiranje promena u dokumentaciji i praćenje poslovanja.
Odgovornost knjigovođe obuhvata praćenje novčanih tokova, prihoda, rashoda, promena u imovini i ispunjavanje zakonskih obaveza. Varijacije u poslu se javljaju u skladu sa specifičnostima delatnosti firme. Stručna terminologija razlikuje prosto i dvojno knjigovodstvo.
Prosto knjigovodstvo se ograničava na evidentiranje stanja i promena na određenim vrstama sredstava, dok je dvojno knjigovodstvo sistem gde se svaka poslovna promena beleži na najmanje dva računa.
Suština knjigovodstva je da zabeleži poslovne promene koje utiču na imovinu ili obaveze firme. Drugim rečima, knjigovođa registruje finansijske transakcije u firmi.
Osnovni zadaci knjigovođe uključuju:
- Prikupljanje podataka o poslovnim promenama,
- Upisivanje promena u kapitalu, imovini, prihodima i rashodima,
- Praćenje rezultata poslovanja,
- Pružanje uvida u kapital, poslovne procese i finansijske tokove,
- Prikupljanje podataka za obračun cena i troškova nabavke.
Takođe, knjigovođa se bavi prikupljanjem dokumentacije i sastavljanjem finansijskog izveštaja.
Ukratko, razlika između knjigovodstva i računovodstva je u tome što knjigovođa evidentira poslovnu dokumentaciju na mesečnom i godišnjem nivou, dok se računovođa bavi detaljnom analizom poslovanja organizacije.
Da li vam je potrebna usluga računovodstva ili knjigovodstva?
Svaki biznismen ili preduzetnik se u jednom trenutku suočava sa odlukom o angažovanju saradnika kao što su računovođa ili knjigovođa. Na primer, veća preduzeća retko mogu da funkcionišu bez računovođe u svom timu, dok manji preduzetnici često sarađuju sa knjigovođama.
U zavisnosti od tipa vašeg poslovanja, možda će vam biti potreban jedan od ovih stručnjaka ili čak oba. Za određene vrste firmi, zakonski propisi zahtevaju vođenje određenih poslovnih procesa, zbog čega je jedna od ovih usluga nužna.
Ako su potrebni precizni zapisi poslovnih transakcija ili, na primer, evidencija amortizacije osnovnih sredstava, takvi zadaci obično pripadaju računovođi.
S druge strane, osnovno vođenje knjiga i evidentiranje poslovnih aktivnosti često su deo posla knjigovođe. Sastavljanje finansijskih izveštaja, priprema izveštaja o poslovanju i obračunavanje poreza samo su neki od poslova koji su u domenu knjigovodstvenih aktivnosti.
Kako biste pravilno odabrali koji stručnjak vam je potreban za vođenje vašeg biznisa, preporučljivo je da se informišete o pravnim obavezama vašeg poslovanja i na osnovu toga odlučite da li angažovati samo knjigovođu ili oba.