Popularnost onlajn prodavnica poslednjih godina kontinuirano raste. Ljudi sve češće biraju da “kupuju iz fotelje”, što za rezultat ima otvaranje sve većeg broja onlajn prodavnica. Ceo proces može teći glatko, sve dok se ne dođe do pitanja knjigovodstva i obračuna poreza. Kada su onlajn prodavnice u pitanju, ovaj proces može delovati složeno, a sitne greške mogu za posledicu imati krupne probleme.
Ako vas upravo briga o knjigovodstvu i porezu deli od otvaranja soptvene onlajn prodavnice, potrudićemo se da u nastavku ponudimo korisne savete i rešimo nedoumice.
Fiskalizacija prometa kod internet prodaje
Kada je onlajn trgovina u pitanju, jasno je da je nemoguće izdati odštampan fiskalni račun, kao što je to slučaj kod redovne fizičke kupovine. Međutim, to svakako ne znači da ne postoji potreba za izdavanjem računa. Onlajn prodavnice su dužne da izdaju elektronske fiskalne račune, koji su u upotrebi samo kada se kompletan promet obavlja onlajn. Kako i samo ime kaže, ovi računi se kreiraju u elektronskom obliku i šalju mejlom u vidu linka. Ispravnost fiskalnog računa se može proveriti putem hiperlinka koji se nalazi ispod QR koda. Uvođenje elektronskih fiskalnih računa značajno pojednostavljuje proces trgovcima, ali i kupcima koji stiču poverenje u onlajn kupovinu.
Vrste fiskalnih računa
Da bi sve bilo po zakonu, svi elektronski fiskalni računi moraju sadržavati određene stavke. Za početak, važno je znati da postoje dve osnovne vrste fiskalnih računa: računi za promet i računi za avans. Račun za promet se izdaje kada je transakcija robe ili usluga već obavljena. Račun za avans se izdaje kada je iznos uplaćen, ali transakcije robe ili usluga tek sledi.
Transakcije dalje mogu biti u obliku prodaje ili refundacije. Prodaja podrazumeva regularnu transakciju robe i usluga kupcu u zamenu za novac. Refundacija se tiče povraćaja sredstava za izvršene transakcije ili zamenu ili vraćanje robe.
Avansni račun i konačni račun
Najčešći tok prodaje preko interneta jeste da se prvo uplati novac, a zatim šalje plaćena roba kupcu. U ovakvim situacijama se prvo šalje avansni račun, a po isporuci robe i konačni račun. U avansnom računu se ne navodi naziv artikla, već se samo upisuje avans, sem ako kupac insistira da se ipak upiše naziv artikla.
Pre nego što se izda konačni račun, radi se avans refundacija. Reč je o računu koji se ne šalje kupcu. Ukoliko se i uplata i isporuka vrše u toku istog dana, nema potrebe za avansnim računom. I avansni i konačni račun se šalju elektronski – putem mejla, u vidu linka. Klikom na link će se otvoriti fiskalni račun, a klikom na hiperlink ispod QR koda se može proveriti ispravnost fiskalnog računa.
Poreske stope koje se koriste su Đ – stopa PDV-a 20%, E – stopa PDV-a 10%, G – oslobođeno PDV 0%, A – nije u sistemu PDV 0%.
Koji oblici plaćanja su mogući kod onlajn prodaje?
Kod izdavanja fiskalnog računa se mora navesti i način plaćanja: gotovina, platna kartica, instant plaćanje, ček, prenos na račun, vaučer, drugo bezgotovinsko plaćanje.
Ako se roba šalje po kurirskoj službi, postoje dve opcije isporuke: prodavac može uključiti u cenu robe i isporuku, te na fiskalnom računu ističe cenu isporuke i kurirska služba mu ispostavlja fakturu ili kurirska služba može kupcu naplatiti uslugu prilikom isporuke istom izdati fiskalni račun.
U situacijama kada kurirska služba od kupca preuzima novac za robu i uplaćuje ga na račun prodavca, postupak se i dalje smatra prometom gotovine i to se i navodi kao način plaćanja na fiskalnom računu.
Onlajn prodaja kada je kupac u inostranstvu
Ukoliko se kupac nalazi u inostranstvu, i dalje stoji obaveza izdavanja elektronskog fiskalnog računa. Jasno je da u ovom slučaju roba izlazi iz zemlje, ali nema obaveze za obračunavanjem PDV-a i to po članu 24. Zakona o PDV-u. Za oznaku za PDV se bira stopa G, koja iznosi 0%.
Jasno je da smo ovom prilikom uspeli da zagrebemo samo površinu teme knjigovodstva i oporezivanja onlajn prodavnica. Međutim, čak i kada bi ovaj tekst bio daleko duži i detaljniji, sigurno biste u toku poslovanja naišli na trenutke kada biste se zapitali kako postupiti pravilno i zakonski ispravno. Jednostavno, ceo proces ponekad može biti složen.
U našoj zemlji, šifra detlatnosti 47.91 se odnosi na trgovinu na malo posredstvom pošte ili preduzeća i zahteva od preduzeća da evidentiraju svoj promet na odgovarajući način. Zato je veoma važno da odabrana knjigovodstvena agencija bude vaš partner od poverenja. Savet je da prilikom izbora knjigovođe birate stručnjaka s iskustvom u vođenju knjiga onlajn prodavnicama. Takođe, važno je da to budu eksperti koji će na vreme uočiti propuste ili greške u poslovanju i uputiti vas u zakonske promene ako do njih dođe.
Dakle, važno je da sa svojim knjigovođom budete “na ti”, a da on bude “na ti” sa svim propisima koji se tiču upravo vođenje knjiga i oporezivanja u vašem tipu poslovanja.