Da li i vi gubite dragoceno vreme svako jutro dok odlučujete šta ćete obući tog dana? Koliko bi vam bilo lakše da vaš posao zahteva nošenje uniforme tako da ne morate brinuti o modi čim ustanete?
Iako određene profesije zahtevaju uniformisane zaposlene, većina prosečnih poslova nema ovaj vid dresscode-a, stoga su radnici osuđeni na svakodnevno kombinovanje odeće.
Međutim, postavlja se pitanje kako smo kao civilizacija došli na ideju uniforma, koju ulogu su one imale kroz istoriju i koliko se njihova svrha promenila do danas. Vrativši se malo u prošlost, došli smo do zanimljivih činjenica koje ćemo vam predstaviti u nastavku ovog teksta.
Koja je svrha uniformi?
Vlasnici, zaposleni i kupci će se jednoglasno složiti da je dobro napravljena radna uniforma znak istinske posvećenosti svakom detalju, zanatskoj obradi i pedantnosti, koja može doći samo od kompanija koje brinu o svom brendu.
Takve uniforme, koje će vam zbog vrsnog dizajna i besprekornog kvaliteta, doneti prednosti u vašem poslovanju se možete pronaći na web sajtu https://iceuniforme.rs/.
No, koja je njihova svrha?
Istorijska istraživanja sugerišu da se prve vrste radnih uniformi mogu naći još u srednjem veku. Naime, u to vreme bi radnici nosili bedževe kako bi označili svoju specifičnu ulogu u poslu, ili da se usklade sa vojskom i lordom kome služe. To im je omogućavalo da brzo dokažu svoju legitimnost prilikom obavljanja posla, a takođe je omogućavalo lako prepoznavanje od strane drugih.
Ovi primarni razlozi za nošenje uniformi se nisu puno promenili do danas. Uniforme su odličan metod za izgradnju svesti o brendu i psihološke pripadnosti timu, a takođe olakšavaju kupcima da lociraju zaposlene u gomili. Dakle, nose se iz praktičnih razloga i zbog identifikacije.
Takođe, odeća koju kompanija daje svojim zaposlenima umanjuje količinu odeće koju radnik mora da kupi, što će ujedno smanjiti njegove godišnje troškove.
Ipak, moderno doba sa sobom je donelo određene promene, sa kojima se promenila i sama svrha uniformi, pa se zato kompanije danas odlučuju da uniformišu svoje zaposlene kako bi unapredili svoj marketing.
Dobro dizajnirane radne uniforme koje se nose u javnosti predstavljaju “šetajuće bilborde”, promovišući proizvode i usluge kompanije gotovo besplatno. Tehnološki napredak, kao i veća pažnja koju kupci posvećuju dizajnu uneli su više raznolikosti kada su u pitanju radne uniforme.
Bedževi kao prve uniforme
Kao što smo govorili u tekstu iznad, bedževi su bili prvi vid uniformisanja premda su kasnije zamenjene uniformama slične onima koje danas viđamo. To su odevni predmeti u određenim bojama, prekriveni simbolima porodice koja se opslužuje.
Naročito su bile česte tokom 18. i 19. veka, jer su mnoga važna domaćinstva zahtevala od svog osoblja da nose uniforme. Zapošljavanje u nekoj značajnoj kući se doživljavalo kao čast, stoga su se uniforme nosile sa ponosom.
U određenom smislu, ovu tradiciju nošenja boja i simbola kako biste predstavili kuću za koju radite i danas nastavljaju zaposleni, noseći brendirane uniforme u bojama povezanih sa logotipom njihovog poslodavca.
Uniforme kao psihološki odraz jedne epohe
Radna odeća 20. i 21. veka nije ostala imuna na promene i razorne posledice Velike depresije. Nestale su složene i ukrašene uniforme, a umesto toga zamenila ih je pomalo monotona radna odeća.
Fokus je bio na izgradnji kompanija od nule i na praktičnosti u trošenju, a ne na razlikovanju svojih zaposlenih. Međutim, nakon Drugog svetskog rata nastupilo je vreme velikih društvenih promena i radikalnih političkih pokreta.
Način života postao je fleksibilniji, što se direktno odrazilo na radnu odeću i uniforme. Zaposleni, kao i poslodavci, oblačili su se da istaknu svoj rang i pripadnost stoga su mnogi nosili dizajnerske etikete i sami doprinosili izgledu svoje radne uniforme.
Uporedo sa generacijom X koja je svedočila promenama društvenih vrednosti, modni i korporativni svet se sukobio zbog individualnosti. Karakteristike tadašnje korporativne odeće su bili visoki reveri i poslovna odela.
Ipak, ovaj moderni odraz jedne epohe neće trajati dugo. Ubrzo su radnici počeli da crpe snagu iz inovacija i kreativnosti, što je u velikoj meri odredilo šta će nositi.
Dizajnerske etikete više nisu bile toliko bitno obeležje kompanije, jer je glavni cilj postao da izgledate moderno, dok se istovremeno osećate prijatno u svojoj koži. Iako je previše ležerno oblačenje još uvek nepoželjno u većini kompanija, pametno ležerna i prefinjena poslovna odeća postala je norma.
Ekspanzija modernih uniformi
Početkom 20. veka, mnogi si zanemarivali pitanja industrijske bezbednosti, jer je tada bilo jeftinije i brže zameniti radnika nego uvoditi bezbednosne mere.
Nove tehnologije doprinele su razvoju tkanina sa specijalizovanim karakteristikama kao što su UV zaštita, vodootpornost i sve ono što je potrebno kako bi se poboljšala zaštita zaposlenog na radnom mestu.
Sada postoji veća svest o ličnim potrebama i očekivanjima zaposlenih, pa je tako uniforma postala mnogo više od pukog kodeksa oblačenja, ili načina razlikovanja osoblja. Korporativna odeća se razvila u moćno sredstvo za promovisanje brenda i imidža organizacije, dok sa druge strane ohrabruju radnike da stilom oblačenja promovišu tim kojem pripadaju, ali ne bez daška njihove ličnosti.