Čini se da se danas više nego ikada gradi u Srbiji. Značajan deo izgradnje stambenih objekata, osim naših najvećih gradova, odvija se u popularnim turističkim centrima, pre svega u banjama i na planinama. To je trend koji se održava poslednjih godina, pa i decenija.
Investiranje u kupovinu apartmana radi izdavanja turistima postalo je popularna opcija među ulagačima. Sve je više nekretnina i stanova koji se iznajmljuju i koji služe da ugoste turiste. Međutim, kao i kod svake investicije postoji niz faktora koje treba pažljivo razmotriti pre nego što se odlučite da uložite u kupovinu apartmana u nekom popularnom turističkom mestu u Srbiji. Evo nekoliko ključnih stvari koje morate uzeti u obzir ako se dvoumite da li da kupite apartman koji biste izdavali turistima.
Šta kaže statistika?
Prema Republičkom zavodu za statistiku, broj turista koji su posetili Srbiju je u 2022. godini bio veći za 51,8% nego godinu dana ranije. S obzirom da nemamo more, u našoj zemlji najposećeniji su veliki gradovi, banje i planine. Podaci RZS-a govore da je više od 700.000 turista posetilo neku od preko 40 banja u Srbiji a da je taj broj na planinama još i veći – oko 804.000. Većina turista su srpski državljani, ali sve više ima i stranaca koji dolaze u turistički obilazak Srbije. Kada je u pitanju tačna destinacija, najviše noćenja je ostvarila Sokobanja, čak 767.725.
Ova statistika jasno govori da se ulaganje u nekretnine u turističkim centrima Srbije isplati, međutim, ako planirate da kupite nekretninu koju biste izdavali u nekom srpskom odmaralištu, važno je da u razmatranje uzmete još neke kriterijume. Evo kao tu stvari stoje.
Lokacija je često najvažniji kriterijum
Jedan od najvažnijih kriterijuma za ovu vrstu investicija je lokacija. Apartmani koji se nalaze u popularnim turističkim mestima ili u njihovoj neposrednoj blizini imaju veću šansu za brži povraćaj uloženog. Turisti najčešće traže smeštaj u blizini glavnih turističkih sadržaja ili znamenitosti koje žele da obiđu i vide. Što ste bliže centru dešavanja to će biti bolje po vas i vaše ulaganje. Činjenica je da takvi apartmani više koštaju, ali vredi uložiti u njihovu kupovinu.
Što se cene nekretnina tiče, građevinske firme koje vrše direktnu prodaju stanova u mestima kao što je Sokobanja, nude i povoljnije uslove kupovine. U tom slučaju isplati se i sačekati da se završi izgradnja objekta, ako još uvek nije. Sigurno je da će takav apartman obezbediti daleko brži povraćaj novca nego da kupite stan, na primer, u Zaječaru, iako ovaj grad i Sokobanja pripadaju istom okrugu.
Sokobanja je primer razvijene turističke opštine. Međutim, ako to nije slučaj, takođe treba uzeti u obzir i buduće razvojne planove. Ne mora lokacija koju ste odabrali trenutno da bude u vrhu što se tiče turizma, ali ako je plan da se u bliskoj budućnosti tu grade turistički sadržaji, treba razmisliti i o toj opciji, jer se takvo ulaganje itekako može isplatiti.
Potražnja za apartmanskim smeštajem
Analiza potražnje je ključna pri razmatranju investiranja u apartmane koje biste izdavali turistima. Potražnja je faktor koji direktno utiče na popunjenost vašeg smeštajnog prostora a samim tim i na ukupne prihode.
Da biste bolje razumeli trenutne trendove i obrasce potražnje, prvo istražite tržište. Prvo što treba uzeti u obzir je činjenica da na nekim destinacijama gostiju može biti samo u sezoni, dok je na nekim drugim potražnja za smeštajem velika tokom cele godine. Proučite turističku statistiku i potražite podatke poput broja posetilaca i ostvarenih noćenja. Ako se vratimo na primer Sokobanje, ona je sigurno, uz Vrnjačku banju, najbolje mesto za investiranje ako želite da kupite stan u nekoj našoj banji.
Što se tiče sezone u Vrnjačkoj i Sokobanji, generalno ima turista tokom cele godine, a tokom leta ipak nešto više. Ali ako se odlučite za kupovinu apartmana na moru, morate biti svesni da ćete apartman moći da izdajete samo od početka juna do kraja septembra, tokom ostalog dela godine vrlo teško i vrlo retko.
Investicioni troškovi
Troškovi kupovine apartmana za izdavanje ne svode se samo na osnovnu cenu koštanja po kvadratu. To je jeste fiksni i najveći pojedinačni trošak, ali postoji puno drugih izdataka koje ćete morati da plaćate svakog meseca kada postanete vlasnik apartmana.
Mesečne troškovi za komunalije, struju, vodu i održavanje, kao i godišnji porez, dažbine su koje ćete morati redovno da izmirujete, bez obzira da li u vašem apartmanu borave gosti ili ne. Povremeno ćete imati i troškove vezane za renoviranje.
Uzmite sve ovo u obzir, stavite kompletne troškove na papir i izračunajte. Potrudite se da ne zaboravite nešto. Jedino na taj način moći ćete da vidite celokupnu vrednost vaše investicije, koliko vas apartman i njegovo održavanje koštaju i da li se na njemu može zaraditi.
Konkurencija kao jako važan faktor
S obzirom da se radi o apartmanima za izdavanje i da je u pitanju turistički atraktivna lokacija na kojoj već postoje stanovi poput vašeg koji se takođe iznajmljuju tiristima, moraćete da uskladite cenu rentiranja. To znači da nećete moći da cenu noćenja podignete značajno u odnosu na konkurente koji izdaju apartmanski smeštaj sličan vašem. Zapravo, vi to možete uraditi, ali je pitanje kolika će u tom slučaju biti popunjenost i da li će vam se u krajnjem slučaju isplatiti investicija.
Ono što možete da uradite je da probate da se izdvojite od konkurencije nekim drugim sadržajima i ponudom. Za Lux apartman koji je opremljen novim i modernim nameštajem, kuhinjskim i kupatilskim elementima i koji nudi maksimalan komfor turistima sigurno je da možete tražiti i dobiti više novca. Čistoću ne treba svrstavati i vezivati samo za lux apartmane, ona treba da bude na dovoljno visokom nivou kod svih prostora koji se izdaju.
Na kraju, pretražite i vidite da li se i u kojoj meri oglašava vaša konkurencija. Reklama je nešto što jednostvano nećete moći da izbegnete ako se bavite turizmom i iznamljivanjem apartmana.
Definitivno, turizam u Srbiji je u velikom usponu, a to se pre svega odnosi na banje, planine i na glavni grad Beograd. Sve veća izgradnja i povećanje broja smeštajnih kapaciteta govore u prilog činjenici da je vredno ulagati i investirati u apartmanski smeštaj na turistički atraktivnim lokacijama. To je investicija koja u najvećem broju slučajeva jako brzo vraća uložena sredstva. Zato, ako imate novca i ne znate kako biste ga uložili, razmislite o kupovini apartmana za izdavanje.